group 1185 2 - عایق صوتی استدیو خانگی
کارشناس فروش

۰۹۱۲۶۰۲۸۶۳۴

عایق صوتی استدیو خانگی

large thumbnail - عایق صوتی استدیو خانگی

عایق صوتی استودیو خانگی

Picture1 800x356 - عایق صوتی استدیو خانگی

خواه عاشق گوش دادن به موسيقي باشيد و يا به صورت حرف اي در اين حوزه به مشغول به كار باشيد، سر و صدای نواختن می تواند بر هم اتاقی ها، همسایه ها یا خانواده شما تأثیر بگذارد.مخصوصا اگر در آپارتمان کوچک زندگي كنيد، باید راهی برای ایجاد تعادل بین آرامش ، سکوت و صدای موسیقی ايجاد كنيد. خوشبختانه، روند عایق صوتی اتاق نسبتاً ساده است.هدف اصلي عایق صدا فرآیند مقاوم سازی اتاق در برابر عبور امواج صوتی است. هدف از عایق صدا جلوگیری از ورود صداهای خارجی به اتاق و جلوگیری از خروج صداهای داخلی از آن است.

عایق صدا و آکوستیک اصطلاحات مشابهی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما معانی متمایز دارند. عایق صدا فرآیندی است که از ورود و خروج صدا به یک فضا جلوگیری می کند اما آکوستیک کنترل طنین و پژواک صدا به منظور ایجاد کیفیت صدای بهتر در فضا را برعهده دارد. در اين مقاله به شما ياد مي دهيم كه چگونه خانه خود را عايق بندي كنيد كه به یک استودیوی ضبط خانگی تبدیل شود.

چرا  عایق صوتی استودیو خانگی مهم است؟

هنگامی که حجم بالایی از صدا در محيطي ایجاد می شود،صدای معلق در هوا ۳۶۰ درجه در اطراف استودیو پخش می شود كه باید در همه جهات مسدود شود و انرژی و ارتعاش آن جذب شود. انرژي ارتعاشي وارد ساختار ساختمان شود به راحتی از طریق تماس مواد جامد پخش می شوند. بنابراین، نياز به عايق صوتي برای مهار صدای هوا و انرژی صوتی در اتاق مهم است.

عایق صوتی استودیو به دلایل زیر حائز اهميت است:

  • به حداقل رساندن صداهای بیرونی از قبيل بوق ماشین، مردم، هوای بلند، حیوانات و غیره باشید.
  • در هنگام ضبط صدا فقط صداهای بیرونی مشکل ساز نیستند. صداهای داخل استودیوی ضبط شما می تواند ضبط صدا را خراب کند. عایق صدا به کاهش صداهای تولید شده توسط سیستم های تهویه مطبوع و گرما، فن های کامپیوتر، تجهیزات ضبط و غیره کمک می کند.
  • برای به حداقل رساندن اکو در یک فضای محدود
  • برای تولید صدای با کیفیت حرفه‌ای بايد از پخش صداهای ناخواسته در طول ضبط جلوگیری کنید.

 

چگونه اتاقی را برای ضبط صدا عایق صدا کنیم؟

عايق صوتي يكي از اولويت هاي راه‌اندازی یک استودیوی ضبط خانگی برای تولید موسیقی، پادکست یا سایر انواع کارهای صوتی است. برای اینکه بیشترین استفاده را از تجهیزات موسيقي خود ببرید و صدایی با کیفیت حرفه ای تولید کنید، باید از شنیدن و ضبط صداهای بیرون جلوگیری کنید. در حالی که عایق صدا از خروج صدا از استودیو شما جلوگیری می کند ،ورود نویزهاي خارجی به فضای شما را نيز به عقب مي راند، درمان های آکوستیک بر کیفیت صداها و نحوه ضبط صداها بر اساس اتاق تاثير مي گذارد.

  • پدهای فوم عایق صدا روی دیوارها

حتی پس از ایجاد یک دیوار متراکم‌تر، می‌توانید با نصب پانل‌های جاذب یا تشک‌های فومی که سر و صدای داخل اتاق را کاهش می‌دهند استفاده كنند تا سر و صدای بیرون را جذب كند و عایق صوتي را بهبود بخشد.گزینه های محبوب عايق صدا شامل پانل های دیواری به سبک آکوستیک فرکانس های بالا و پایین را به خوبی جذب می کند. این پانل های فوم به گونه ای طراحی شده اند که  علاوه بر نصب ساده و آسان صدا به محيط بيرون درز نمي كند.با این حال، برای بهترین نتایج، روی پانل‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که دارای هسته فایبرگلاس هستند، زیرا این پنل‌ها دارای جذب صداي بالا و بسيار بادوام هستند و معمولاً تمیز کردن بسيار آساني دارند.

  • نصب کفپوش لمینت چوبی

ارتعاشات اغلب در امتداد قاب هاي چوبی در اطراف اتاق، در امتداد دیوارهای خشک باعث اختلال در ضبط صدا حتی با بهترین میکروفون ها مي شود.با نصب كفپوش لمينت چوبي مي توان تا حد زيادي ارتعاش صدا را متوقف كرد.

  • چسب آکوستیکال

درزگیر الاستیک با طراحی خاص که به عنوان چسب درزگیری صوتی نیز نام برده مي شود،به عنوان موثرترین ابزار برای كاهش نویز و جذب ارتعاشات در اتاق عمل مي كند.همچنین می توانید از درزگیری معمولی برای پر کردن آن شکاف ها و درزهای کوچک در داخل و اطراف دیوارها و پنجره ها استفاده کنید تا عایق صوتی خود را به حداکثر برسانید.

  • جداسازی سازه ها و تجهیزات

جداسازی سطوح دیوار از تجهیزات موسيقي ،لرزش هایی که باعث سر و صدای غیر ضروری و صداهای وزوز می شود را از بین می برد.حتی اگر قبلاً دیوار خود را با فایبرگلاس سفت و سخت پر کرده اید باز هم از درزگیر صوتی برای برای ایجاد یک دیوار ثانویه برای كاهش صدا استفاده کنید. این تکنیک جذب صداها و ارتعاشات را دو برابر می کند و بهترين روش عایق صوتی برای استودیوهای حرفه ای ضبط خانگي است.

  • پدهای عایق

پدهاي عايق از ارتعاشات صدا در سطوح جلوگيري مي كنند. تهیه پدهای فوم ایزوله یا یک فرش ضخیم می تواند تا حد زيادي از صدا بلندگوها را كاهش دهد.

  • بستن شکاف ها با فوم

تمام شکاف ها را با واشرهای فومی با اندازه مناسب پر کنید. بسیاری از پرکننده‌های فوم مقرون‌به‌صرفه وجود دارند که عايق عالي براي چذب صدا هستند.

  • عايق درب

در نهایت شکاف بین کف و در را ببندید. هر نوع عايق درب صدا را کاملاً مسدود مي کند.

نكات عايق صوتي استوديو خانگي

  • توجه به شکاف ها

تمام شكاف هاي اطراف اتاق از قبيل چارچوب در و پنجره ها را بپوشانيد. زيرا صدای زیادی حتی از یک شکاف کوچک نيز می تواند خارج شود.همچنين همه پریزها را با تجهیزات مناسبي عايق بندي كنيد.

  • درزگيري پنجره‌ها

براي اين منظور مي توانيد پرده‌های ضخیم روی پنجره‌ها آویزان کنید، یا با فوم مناسب هوا یا درزگیر صوتی حرفه‌ای شكاف هاي پنجره ها را بپوشانيد.

  • کانال های گرمایش

فراموش نکنید اگر مي خواهيد نويز بيشتري از صدا را پوشش دهيد بهتر کانال های گرمایش و سرمایش خود را با کانال های عایق صدا بپوشانید.

مراحل كليدي عايق صوتي خانه براي نوازندگان

  • مرحله اول کاهش انعکاس

همانطور كه مي دانيد صدا مانند نور منعکس می شود و از هر سطوحي منعکس ميشود، به همين دليل می تواند نت ها و ضربات سازهاي موسيقي را تا حد زیادی بگيرد. اگر اتاقی که به‌عنوان محل تمرین خود انتخاب كرديد، سطوح سختی داشته باشد، مانند میزهای گرانیتی، کف‌های چوبی یا حتی دیوارهای قدیمی ساده داشته باشد، صدا تا حد زيادي در محيط اطراف طنین انداز می‌شود.

  • مرحله دوم نصب مواد عایق صدا

انواع مواد عایق صدا وجود دارد که برخی موثرتر و پرهزینه تر از سایرین هستند. مثلا می توانید پرده عایق صدا را در اطراف محیط اتاق نصب کنید، وینیل را بچسبانید یا عایق صوتی نصب کنید .اجتناب از جایگزین های ارزان مانند تشک یا جعبه تخم مرغ به دیوارها كه نه تنها ناخوشایند است، بلکه ناکارآمد نيز مي باشد.

  • مرحله سوم اصلاح فضاي اتاق

از دیوارهای مشترک بپرهیزید:  آلات موسیقی خود را در اتاقی بنوازید که هیچ دیوارمشتركي با همسایگان شما نداشته باشد و بهتر الات موسيقي خود را نزدیک به دیوارهای بیرونی قرار دهید.همچنين می‌توانید سقف کاذب اضافه کنید تا همسایگان طبقه بالا آسوده باشند و درها را نيز با عايق صوتي بپوشانيد.

  • حداكثري تجهيزات

هنگامی که با فضاهای کوچک سروکار دارید، باید نحوه به حداکثر رساندن تجهیزات خود را نیز بررسی کنید و برای به حداقل رساندن سر و صدا از تجهيزات مناسب و مقرون به صرفه استفاده کنید.

خلاصه

موسیقی جزء جدايي ناپذير و روشي از زندگي براي بسياري از افراد است.عایق صوتی خانه شما را نه تنها آرامش بخش مي كند.عایق صوتی می تواند به شما کمک کند تا با سازهایی که دوست دارید بنوازید و با موسیقی ای که دوست دارید بهتر رتباط برقرار کنید.اگر اهل آهنگسازی، نواختن و ضبط  صداهستید، حتما دوست داريد يكي از اتاق هاي خانه خود را رايگان به یک استودیوی ضبط ساده تبدیل کنید.شايد غير باور باشد اما با رعايت سایر نکات عایق صدا، که از خروج صدا جلوگیری كند، همچنین می توانيد روی گزینه های خريد آکوستیک تمرکز کنید .در هر صورت با يادگرفتن نکات و ترفندهاي عايق بندي مي توانيد صداي را كنترل كنيد.

1 دیدگاه برای “عایق صوتی استدیو خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *